De rimboe 2.0 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annick Severins - WaarBenJij.nu De rimboe 2.0 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annick Severins - WaarBenJij.nu

De rimboe 2.0

Door: annickjes

Blijf op de hoogte en volg Annick

21 Januari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal!

Weer een verslag van mij na een enerverende week in de rimboe van Cambodja!

Zondagavond hadden we weer een meeting met Jan en alle vrijwilligers om de afgelopen en aankomende week te bespreken. Maandagmorgen om 8 uur hadden we afgesproken om de laatste dingen te regelen en om 10 uur gingen we, wederom bepakt en bezakt, richting Chuck. We kwamen rond half 1 aan, dan is het weer even opruimen etcetera. Qua lessen is er op maandag niet zo heel veel te beleven want dan wordt de toets besproken die de kids op vrijdag maken. 'S avonds hebben we verse springrolls gemaakt, voor mijn creatie: zie de foto's! Was erg lekker en volgens mij ook best gezond. Maandagnacht dreef ik bijna mijn klamboe uit, zo warm als het was. Ik slaap tegenwoordig onder een handdoekje, die ik 9 van de 10 keer halverwege de nacht aan de kant leg. Om 7 uur stond ik weer naast mijn bed want uitslapen is er niet bij. Ik had besloten om bij de lessen in Rhomdeng te gaan kijken, die om 11 uur begonnen. Maar met mijn fantastische richtingsgevoel en alertheid, presteerde ik het om pas na 45 minuten aan te komen. Ik wil natuurlijk niet anderen de schuld geven, maar het begon al bij de fiets.Dat is namelijk een vouwfiets, waarvan 1 trapper het half doet. Daarbij kwam het feit dat ik ergens rechtsaf had gemoeten maar door al het zwaaien naar de kindjes langs de weg, compleet de afslag had gemist. Na een kwartier rechtdoor begon ik langzaam te bedenken of ik wel goed reed. Het leek me verstandig om weer om te keren. Na weer een kwartier kwam ik dus bij de afslag waar ik in had gemoeten. Vanaf die afslag was het nog een kwartier naar school. Een simpel rekensommetje dus. Het klinkt waarschijnlijk best grappig, maar als je in de moordende hitte verkeerd fietst, wordt je daar niet echt vrolijk van. Hier bleef het helaas niet bij. Op de terugweg zat ik wederom niet op te letten, en was ik weer verkeerd gefietst. Al met al heb ik mijn work-out wel gehad! 'S avonds stond rijst met tofu, ui en pinda's op het menu, erg van genoten! De volgende dag ben ik mee gegaan naar de school in Rhomdeng. Onder de middag hadden we weer springrolls gemaakt, deze keer gefrituurd! In de middag weer het vaste voorleesuurtje met de leraren en daarna nog 2 lessen gedaan. Donderdag weer vroeg uit bed, vandaag mocht ik mee met de voedselronde! Dan brengen we rijst en vis in blik naar de armste gezinnen. Daarna was het op school, voor de kleinsten, wasdag. Dat houdt in dat alle kinderen na de les hun haren moeten wassen. Dat is natuurlijk een grote chaos en al snel belandde de shampoo overal, behalve in de haren van de kinderen uiteraard. 'S middags weer een leermoment: het hout was op, dus heb ik met alle kracht hout staan hakken, een vuurtje gemaakt en daar op rijst gekookt! Na de lunch kwam weer het vaste voorleesuurtje en de 2 lessen 's avonds. Na de lessen heb ik nog pannenkoeken gebakken voor ons, heerlijk! Om 9 uur weer lekker naar bed, want je bent gesloopt en er is verder toch niks te doen naast lezen. De volgende ochtend stapte ik vrolijk uit bed en daar stond, of eigenlijk lag, mij een aangename verrassing te wachten. De katten hadden 's nachts met een muis gespeeld en heb dood achtergelaten tussen de bedden van Tina en mij in. Uiteraard met de hersens er al uit. Maar goed, na 2 weken in de jungle kijk je nergens meer van op. Daarna 'lekker' ontbeten, in hoeverre dat nog kan na zo'n wakker-word-moment, en weer naar school! Onder de middag patatjes gebakken en 's avonds even noodles gemaakt. Zaterdag was er gameday, dat houdt in dat er spelletjes voor de kinderen zijn. Het was alleen niet heel erg druk. Daarbij, is gameday maar een uurtje dus om 12 uur waren we klaar. Toen we thuiskwamen, kreeg mijn muisavontuur nog een staartje. Lhea had namelijk een rat en muis gevangen (zelf) en helemaal ontleed. Er lagen inderdaad keurige roze stukjes vlees in het bakje, voor hun avondeten... Ach, ieder z'n ding! Daarna met de tuk tuk terug naar de stad en vanmiddag om 2 uur stond ik weer in de westerse wereld. Baca Villa, waar wij in het weekend normaal slapen, zat alleen vol. Dus ik ben bepakt een ander hotel gaan zoeken. Nu zit ik in een fijn hostel, 100 meter van al het gebeuren in de stad vandaan, echt wat voor mij! Vanmiddag heb ik even (van 4 tot 7) bij de lounge gezeten met een goed boek en een biertje, genieten dus!

Deze week heb ik wel gemerkt dat alles veel meer went en je nergens meer echt raar van opkijkt. De week is echt voorbij gevlogen! Nog maar een weekje vrijwilligerswerk en dan ben ik alweer klaar. De laatste week gebruik ik om naar Phnom Penh en Sihanoukville te reizen.

Verder had deze week ook een zwart randje. Vrijdag was mijn lieve opa een jaar geleden overleden. Ik heb vrijdagavond gelukkig even een gedenkmomentje kunnen houden. Voor het eerste deze week hadden we ook een hele mooie sterrenhemel en stiekem denk ik dat hij er ook tussen scheen. Opa, ik mis u! Nog 1 keer het gedichtje dat ik ook op de begrafenis heb voorgelezen, speciaal voor hem.


Jij
Dat jij nog blij kon zijn
met elke dag die je werd gegeven
dat je op hele kleine dingen
zo gretig wist te leven
Dat je zo vol moed kon zijn
zo'n berusting kon verwerven
dat jij, zo gehecht aan het leven
toen het nodig was, kon sterven
Dat jij, zo dicht bij ons kon zijn
maakt alles minder zwart
echt sterven zul je voor ons nooit
omdat je voortleeft in ons hart.

Dat was 'm weer voor nu! Geniet van de foto's en tot snel!

Hele dikke kus vanuit nog steeds een warm en zonnig Cambodja!

  • 21 Januari 2012 - 15:13

    Eva:

    Klinkt al weer heel anders dan vorige week, meid! Volgens mij heb je je plekje nu wel helemaal gevonden tussen die kindjes :) Fijn!
    Nog één weekje, gaat hard zeg!! Geniet er nog even met volle teugen van! En voor nu: lekker weekend vieren, jij! Doe ik dat hier ook;)

    Kus

  • 21 Januari 2012 - 15:14

    Mama:

    Hey,

    Fijn dat we net met je via Skype hebben kunnen praten, alle 4 hier hebben jou weer even in levende lijve gezien. De verhalen zijn weer geweldig net als de foto's. Waarschijnlijk ben je net de foto's aan het uploaden want ik zie er af en toe eentje bijkomen.
    Lief dat je het gedicht nog een keer hebt geplaatst, ik weet zeker dat opa supertrots op je zou zijn geweest.
    Geniet nog lekker van de komende 13 dagen daarna mag je weer naar het lekkere hollandse weertje terug en je oude leventje!

    Dikke kus
    mama

  • 21 Januari 2012 - 17:57

    Diana:

    Hey Annick,
    Wederom een leuk verslag en mooie foto's. Top om te lezen dat het jou zo gigantisch naar de zin gaat, GPS zou nog iets zijn om mee te nemen een volgende keer, haha.
    Veel plezier nog daar!
    Groetjes,
    ons allen

  • 21 Januari 2012 - 18:54

    Opa En Oma:

    Hoy Annick.
    Je raakt er lekker aan gewend aan dat leven in de rimboe.
    het gaat je goed af zo te lezen.weer een leuk verslag en foto's en lief van je dat je nog even aan de sterfdag van opa dacht en wat mam al schreef hij zou super trots op je wezen.
    veel plezier de laatste week met je kindertjes.liefs

  • 21 Januari 2012 - 19:57

    Papa:

    Lieverd, allereerst bedankt dat je aan Opa hebt gedacht, dat siert jou ! Gaaf dat we nog effe konden skypen, mooi he, ben je 10000km verderop en praten we met elkaar op de laptop. Ben met het inrichten van het nieuwe schuurtje bezig en net klaar voor vandaag. Vanavond lekker niets doen en morgen Brian coachen en een verjaardag. Geniet nog lekker van al dat moois daar en tot de volgende keer. Enne wat kan je toch leuk schrijven, compliment.
    Heel veel liefs, Pap

  • 22 Januari 2012 - 11:04

    Margreth:

    Hee Annick, wat kan je toch mooi en pakkend schrijven! Ik kan me door jouw verhalen helemaal inleven hoe je je daar vermaakt. Heel indrukwekkend! En weer van die mooie foto's, je zou toch zo in staat zijn om die prachtige kindjes mee te nemen....Ik had al op Facebook gelezen dat je aan je opa had gedacht, lief van je! Geniet van je vrije weekendje en succes weer voor je laatste week in de rimboe!
    liefs Greth en Jeroen

  • 22 Januari 2012 - 12:04

    Klaas Jan En Conny:

    hey Annick, wat geweldig wat een ervaring jij opdoet. dit is een tijd om nooit te vergeten. we vinden het erg leuk om je verslagen te lezen en om je moie foto's te bekijken. de tijd gaat al weer snel voor je, geniet er nog van de laatste week. heel veel succes! groetjes Klaas Jan en Conny

  • 22 Januari 2012 - 12:24

    Rob En Petra:

    Hoi Annick
    Wat maak je veel mee joh. Je verhaal, wat doe je dat toch gemakkelijk, is weer heel anders dan de vorige. Blijf schrijven en foto's nemen. Nog een weekje als vrijwilleger en dan tijd voor jezelf. Succes en heel veel plezier met alle nieuwe dingen op je weg.
    Groetjes Rob en Petra

  • 23 Januari 2012 - 14:16

    Norma:

    Hey Annick, stiekem heus wel gelachen om je fietsavontuur :-), maar ik (her)ken het probleem hoor, zou mij ook zo kunnen overkomen! Kwam nu gewoon door al die fans langs de weg, ja toch.. :-)! Nou de tweede week klinkt inderdaad alsof je al helemaal gewend bent, als je al niet eens meer van een muis naast je bed wakker ligt nou ja wordt.... Ik denk dat je je al gemakkelijk voor expeditie Robinson kan opgeven, hout hakken, vuurtje maken, eten koken, ik zeg ik zie een winnaar :-)! Nou geniet van je laatste week werken met de kids en daarna nog van de paar dagen vrij. Ga ik nu ook even hout... oh nee gewoon ff naar de Appie :-)! Daaag dikke kus van ons! En oh ja, ik weet zeker dat een van de sterren opa was....! xx Nor

  • 27 Januari 2012 - 19:47

    Daphne:

    Liefje! Wat blijft het toch super leuk om al jouw verhalen te lezen en te horen wat je daar allemaal mee maakt! Maar jeetje, wat gaat de tijd eigenlijk toch al snel, volgende week ben je alweer terug!! Geniet in ieder geval heel erg veel van je laatste weekje en we zien elkaar heel snel weer! dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Februari 2012

Van slippers naar schaatsen...

04 Februari 2012

Genieten in Sihanoukville

29 Januari 2012

De laatste weken..

21 Januari 2012

De rimboe 2.0

13 Januari 2012

De eerste week zit erop!
Annick

Actief sinds 28 Dec. 2011
Verslag gelezen: 612
Totaal aantal bezoekers 29822

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 03 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: