De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annick Severins - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annick Severins - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop!

Door: annickjes

Blijf op de hoogte en volg Annick

13 Januari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo lieve allemaal,

Leuk om via verschillende wegen (sms/whatsapp/facebook/reacties) te weten dat vrienden en familie mij volgen!

De eerste week zit erop.. en het was me toch een week! Maandagochtend half 8 stond ik bepakt en bezakt klaar om weg te gaan. De backpack konden we veilig achterlaten in Baca Villa en mijn kleinere tas ging mee de rimboe in. Eerst lekker ontbijt gehad, broodje jam mmmm, en daarna met zn 4en in de tuk tuk richting Chuck. De eerste stop was bij de supermarkt om inkopen te doen voor de hele week. Het is wel fijn om gewoon lekker broodje met pindakaas te kunnen eten! Verder voor yoghurtjes, crackers, honing en dat soort westers eten. De tweede stop was bij de lokale markt waar we fruit en groenten voor de hele week in gingen slaan. Daarna nog 20 minuten in een volle (lees: 4 volwassenen, 4 grote tassen, 2 handtassen, weekvoorraad aan eten) tuk tuk naar de eindbestemming.Om 10 uur kwamen we in het vrijwilligershuis aan.Even lekker alles opgeruimd en spulletjes neergelegd. Om 11 uur zijn we richting school gelopen. Om half 12 was er een les en zo kon ik even de boel verkennen. Na de les hebben we even het voorraadhok op school 'opgeruimd' (voor Nederlandse begrippen zou het nog steeds een ongeorganiseerde troep zijn maar goed). Daarna mocht ik mee met de voedselronde. CDO doet 2x per week een kleine voedselronde, voor de armste gezinnen dichtbij, en 1x per week een verre voedselronde, voor de gezinnen ver weg. Het was echt heel heftig. Ik kwam bij een gezin waarvan het meisje verlamd was vanaf haar heupen naar beneden door een auto ongeluk, een ander gezin waren de ouders tegelijkertijd overleden aan geinfecteerde komkommer (ja ja) en de 3 jonge kinderen werden nu opgevoed door hun oma. Ik was blij dat ik nog 'iets' voor hun kon doen, namelijk voedsel brengen.
'S middags was er weer les. De les voor de allerkleinsten, oftwel funny class. Heel erg leuk maar ook vermoeiend op zo'n eerste dag! Alle kids trekken aan je en kietelen je, daar kan ik al niet tegen. Ik kreeg wel een heel blij gevoel van al die lachende kindjes. 'S avonds lekker rijst gegeten met groenten en ik lag om 20.45 op bed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!
Even tussendoor, de dagen zien er ongeveer als volgt uit: 8 uur lessen voorbereiden, 9 tot 10 lesgeven aan monnikken. Half 12 tot half 1 les. Van 1 tot 3 eten en relaxen. Om 3 uur voorleesuurtje om Engels van de leraren te verbeteren gevolgd door lessen voor avond voorbereiden. Dan van 5 tot 7 les en dat was 'm. De ochtend erna werden we gewekt door Cambodjaanse gebeden en muziek. De buurman heeft 3 jaar geleden zelfmoord gepleegd en dat wordt elk jaar 2 dagen herdacht. De hele dag door stond de speaker naast onze hut op volume 100. Dat werkt best op je zenuwen kan ik je vertellen. Overdag weer les gegeven, op verschillende scholen. Ik kon nog niet heel veel doen omdat je nog niet echt weet hoe en wat. 'S avonds lag ik weer *suprise* om 9 uur in bed. De muziek ging nog door tot 12 uur dus het duurde even voordat ik sliep. Gelukkig maar dat ik er om 9 uur inging, bleek achteraf, want de buren hadden besloten om het feestje om 4 uur 's nachts weer te openen. Dus vanaf 4 uur hoorde ik wederom Cambodjaanse gebeden en liederen, af en toe passeerde er dan een Amerikaanse hiphopnummer (voor de Liwadders: hoe dan?!). Weer de hele dag lesgegeven en met de kids op het 'schoolplein' gespeeld. Erg leuk! Ik kon ook steeds meer helpen tijdens de les omdat je even meer weet over het niveau en manier van lesgeven. 'S avonds patatjes gebakken, heerlijk! Uiteraard weer vroeg op bed want ik was gesloopt! De ochtend erna waren er geen monniken dus heb ik samen met andere vrijwilligers hout gehakt en het reservoir met water in de badkamer bijgevuld. Daarna lekker pannenkoeken gebakken (het kan allemaal in Cambodja), want Tina was jarig! Om dat te vieren kwamen de leraren voor ons koken en met z'n allen eten. Erg gezellig en lekker gegeten! Wel laat op bed, 11 uur. Wie had ooit gedacht dat ik dat nog zou zeggen?! Vanmorgen om 6.30 uit bed om het huis schoon te maken voor het weekend. Daarna nog 1 les gedaan in de tempel. Ik zou om half 1 met de tuk tuk naar Siem Reap, maar die kwam natuurlijk pas om 2 uur aanzetten. Nu even spulletjes gedumpt en opgefrist. Even genieten van het comfort van de stad. De andere vrijwilligers gaan morgen terug maar aangezien het mijn eerste week was, vond ik het fijn om vandaag al terug te gaan.

Het is weer een heel verhaal geworden zie ik. Ik heb ook heel veel meegemaakt. De helft kan ik niet eens beschrijven. Ik heb het ook zwaar gehad en een moment gedacht, wat doe ik hier? Maar die kids geven je dan weer de reden waarom ik hier ben. Ik woon met 3 anderen, dat is ook vrij intensief. Verder moet je ook nog een heel huishouden doen (koken, afwassen, schoonmaken) en het gaat allemaal niet zo gemakkelijk zoals in Nederland. Ach, ik kan nu wel met een waterpomp omgaan, vuurtje maken etc. De foto's zullen de rest wel uitleggen ;) Verder raak ik gelukkig wel redelijk gewend aan de warmte. Het weerbericht wat op waarbenjij.nu staat klopt voor geen meter trouwens. Het is hier elke dag 30 graden en strakblauwe lucht :) Zijn jullie al jaloers?

Tot snel allemaal!!

Hele dikke kus vanuit nog steeds een warm Cambodja

  • 13 Januari 2012 - 12:57

    Diana:

    Hey Annick,
    Wederom een leuk verslag.
    Ik kan me voorstellen dat die vele blijde kinderen jou doen beseffen waar je het voor doet.
    Heel veel plezier en succes verder!
    Groetjes,

  • 13 Januari 2012 - 14:04

    Mama:

    Hey lieverd!
    Wat een geweldige week heb je gehad! Zoveel maak je hier in je gewone leventje zeker niet mee en dat je het even moeilijk zou krijgen, is gelukkig geen grote verrassing. Ik had wel gezegd dat je me niet huilend moet bellen want dan kan ik zo weinig zo ver weg!
    De foto's spreken echt voor zich, de kids zien er geweldig uit. Je weet dat ze niet in je rugzak passen hè??
    Schoonmaken, vroeg naar bed en vroeg opstaan, dat lijken woorden die niet bij je passen maar het lukt je wel. Super!!
    Tot gauw
    mis je wel een beetje hoor;)
    kus
    mama

  • 13 Januari 2012 - 16:53

    Opa En Oma :

    wat een geweldige week heb je gehad.
    dat is toch wel even iets anders als bij ons.en dan die leuke kids geweldig om dit allemaal mee te maken.we kijken weer uit naar het volgende verhaal . liefs

  • 13 Januari 2012 - 18:14

    Pap:

    Tjee Annick wat een gave maar ook vermoeiende week. En wat zijn die kinderen leuk zeg. Ik was wel geschokt over je bedtijden, dat is al heel lang niet meer gebeurd. Ik vind de foto's heel leuk maar kan me ook een reactie voorstellen van 'wat doe ik hier?' Je doet gewoon hele goeie dingen en ik zie je stralen dus volgens mij is dit een nooit te vergeten ervaring. Heel veel plezier en tot het volgende verslag.

  • 13 Januari 2012 - 18:16

    Pap:

    Oja, was ik nog vergeten,
    Heeeeel veel liefs en ik mis je nog veel meer :-)

  • 14 Januari 2012 - 10:37

    Jeroen:

    Hey... leuk om te horen dat alles zo leuk is daar.. Heb je al uitgelegd wat een walrus is?

    XOX

  • 14 Januari 2012 - 11:55

    Nienke:

    Hee Annick!
    Wat een mooie verhalen zeg! Super hoor! Ik kan me voorstellen dan zo'n weekend best lekker is na zo'n heftige week! Dus geniet er maar even lekker van, dan kun je weer uitgerust beginnen aan de volgende etappe ;) Enne, niet te wild met the Australian guys, want ik hou je in de gaten!! Haha! :) xx

  • 14 Januari 2012 - 15:33

    Margreth:

    Tjonge Annick, wat een mooie tijd heb je daar! Ondanks dat je even hebt gedacht 'wat doe ik hier' zien we je genieten van de kinderen. Dat moet toch enorme voldoening geven! Nu ben je weer lekker een weekend in de bewoonde wereld en heb je weer even tijd voor jezelf. Ben nu al benieuwd wat je allemaal weer gaat doen, beleven, zien en wie je gaat ontmoeten (zullen vast wel weer van die lekkere Australische jongens zijn:) )! Geniet er goed van en succes volgende week... liefs Jeroen en Margreth

  • 14 Januari 2012 - 16:17

    Leevie:

    Hai meid! Klinkt goed allemaal, ook erg leuke foto's ben zooo jaloers! Mis het ook, zeg maar even tegen von dat hij niet verliefd op je moet worden.. Veel succes en plezier! (ook met die mooie kerel!) dikke tuut vanuit liwadden

  • 15 Januari 2012 - 17:28

    Eva:

    Hèh hèh..ein-de-lijk een vriendin van me die met een waterpomp om kan gaan!!;)
    Klinkt goed, meid! Heftig natuurlijk en snap dat je er af en toe even doorheen zit, maar het gaat helemaal goedkomen!

    Kus

  • 15 Januari 2012 - 17:29

    Eva:

    P.S. geweldige foto's!!

  • 16 Januari 2012 - 09:14

    Ils:

    Heey Annick! Weer een mooi verslag van een mooie week! Sjonge, ik zou ook wel heen willen hoor.

    Gr. Ilse

  • 16 Januari 2012 - 09:27

    Norma:

    Lieve Annick, keek al weer uit naar je reisverslag, wat een geweldige verhalen weer! Volgens mij moet je thuis eerst een maand bijkomen van al deze ervaringen, maar dat kan best op school toch :-)?! Wat een geweldige foto's, hoeveel van die kinderen neem je mee naar huis.... :-)Ik kan me heel goed voorstellen dat je af en toe een "fishermans" momentje hebt hoor, maar zo te horen kan het niet tippen aan alle mooie en leuke ervaringen!! Hoop dat je een lekker weekend hebt gehad in de stad, weer veel plezier deze week en ja ik ben zeker jaloers op de temperatuur bij jou en ik zeg... goeie badkamer :-)! Dag kanjer, kus Peet, Nor en kids

  • 18 Januari 2012 - 11:59

    Mies:

    Ik straal van oor tot oor nu ik de foto´s heb gezien dat Lahm & Lhea hun kado's hebben. Nogmaals erg bedankt. Ik hoop dat je het nog steeds erg naar je zin hebt. Je zou aan Jan of Chang / Lou kunnen vragen of hij je mee neemt naar de familie in de rijstvelden. Vraag maar naar het huis wat ik heb gebouwd. Het is een hele mooie trip dwars door de jungle. Ik ga begin volgende maand weer boeken!

    Tot in ljouwert

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Februari 2012

Van slippers naar schaatsen...

04 Februari 2012

Genieten in Sihanoukville

29 Januari 2012

De laatste weken..

21 Januari 2012

De rimboe 2.0

13 Januari 2012

De eerste week zit erop!
Annick

Actief sinds 28 Dec. 2011
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 29821

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 03 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: